Omega 3

Även om omega 3-fettsyror har varit kĂ€nda som avgörande för normal tillvĂ€xt och hĂ€lsa sedan 1930-talet, har medvetenhet om de positiva hĂ€lsoeffekterna ökat kraftigt först under de senaste Ă„ren.

❀ FrĂ„gor och svar >>

HÀr hittar du information kring olika hÀlsovinster (och eventuella biverkningar) av omega 3. Vad Àr omega 3 bra för? Kan du och ditt barn bli smartare och friskare av omega? Behöver du verkligen omega 3 tillskott? Vad Àr bÀsta kÀllan till omega 3 och vilket tillskott ska du vÀlja, tabletter eller kapslar? Vad gÀller för dig som Àr gravid eller för dig som trÀnar?

PÄ denna sida, och andra undersidor hÀr, hittar du information kring dessa frÄgestÀllningar och mycket mer.

Nya versioner av omega 3-fettsyror, som t.ex. E-EPA och kombinationer av E-EPA och E-DHA, har fÀst uppmÀrksamheten pÄ renat och effektivare produkter Àn de traditionella.

I USA sÀljs ofta nya versioner som receptbelagda lÀkemedel, sÄsom Lovaza.

I Europeiska unionen finns de som kosttillskott.

InnehÄll

  1. Snabbfakta
  2. Grönlands inuiter
  3. Vad sÀger myndigheterna
  4. Omega 3 vad Àr det egentligen?
  5. Hur fÄr du i dig omega 3?

Omega 3 snabbfakta

  1. Omega 3-fettsyror Àr nödvÀndiga för vÄr hÀlsa men vÄra kroppar kan inte sjÀlva tillverka omega 3, alltsÄ att vi mÄste Àta livsmedel med omega 3 för att fÄ i oss omega 3. Av denna enkla anledning kallas omega 3-fettsyror för essentiella fettsyror (livsnödvÀndiga).
  2. Fettsyror Àr byggstenar i kroppens fettmolekyler. Dessa fettmolekyler utgör det fett som finns i vÄr mat och vÄra kroppar.
  3. Forskare har kommit fram till att lÄnga fettsyrorna EPA och DHA, Àven kÀnda som just omega 3, Àr de tvÄ viktigaste nÀr det kommer till vÄr hÀlsa
  4. Att fÄ i sig tillrÀckligt med EPA och DHA omega 3-fettsyror Àr viktigt för vÄr generella hÀlsa och vÀlbefinnande
  5. Omega 3 (EPA och DHA) fÄr man lÀttast i sig genom att Àta olika typer av kallvattenfisk, typiskt feta fiskar, t.ex. lax och makrill. Ett alternativ kan ocksÄ vara att ta nÄgon form av kosttillskott t.ex. fiskolja.
  6. VÀxter innehÄller en form av omega 3 som kallas ALA. För att kroppen ska kunna tillgodo göra sig denna typ av omega 3 mÄste den först konverteras till EPA och DHA. Kroppens förmÄga att konvertera ALA till EPA och DHA Àr dock mycket begrÀnsad.
  7. Generellt gÀller att omega 3 har en antiinflammatorisk effekt för en kropp medans omega 6 i stÀllet har en inflammatorisk effekt. BÄde omega 3 och omega 6 Àr nödvÀndiga för oss, men det Àr viktigt att intaget av dessa bÄda fettsyror Àr i balans. För mycket omega 6 i relation till omega 3 har en negativ inverkan pÄ vÄr hÀlsa.
  8. Standard rekommendationen i mÄnga lÀnder och frÄn vissa hÀlsoorganisationer Àr att konsumera minst 500mg EPA och DHA per dygn.
  9. Beroende pÄ hur ens dagliga matvanor kan det vara lÀmpligt att konsumera mer omega 3 i form av tillskott (eller genom att Àta t.ex. mer fet fisk).
  10. För gravida och ammande, samt spÀdbarn, Àr det speciellt viktigt att fÄ i sig tillrÀckliga mÀngder av omega 3.
  11. Marina former av omega 3-fettsyror Àr nÄgra av vÀrldens mest studerade nÀringsÀmnen.

Kosttillskott med omega 3

Det finns flera olika typer av kosttillskott med omega 3. De absolut vanligaste Àr kapslar med fiskolja, kapslar med krillolja och linfröolja.

Kapslar med fiskolja

Fiskolja Àr den vanligaste formen av omega 3-tillskott.

Omega-3 kapslar med fiskolja

Kapslar med krillolja

Krillolja anses av mÄnga vara en av de bÀttre formerna av omega 3-tillskott.

omega 3 kapslar 600px

Grönlands inuiter

HĂ€lsovinsterna med lĂ„ngkedjiga omega 3-fettsyror – DHA och EPA  – Ă€r de mest kĂ€nda.

Dessa upptÀcktes pÄ 1970-talet av forskare som studerade Grönlands inuiter. De grönlÀndska inuiterna konsumerade stora mÀngder fett frÄn fisk och skaldjur, men uppvisade nÀstan inga hjÀrt-kÀrlsjukdomar.

Den höga nivÄn av omega 3-fettsyror som förbrukas av inuiterna minskade triglycerider, hjÀrtfrekvens, blodtryck och Äderförkalkning.

Mer om hÀlsovinster med omega 3 >>

Vad sÀger myndigheterna

Den 8 september 2004, gav den amerikanska hĂ€lsovĂ„rdsmyndigheten ”kvalificerad hĂ€lsopĂ„stĂ„ende” status för EPA och DHA n-3 fettsyror, och anger att ”stödjande, men inte avgörande forskning visar att konsumtionen av EPA och DHA fettsyror syror kan minska risken för kranskĂ€rlssjukdom”.

De uppdaterade och Àndrade samtidigt sina hÀlsorÄd och risker för 2001. För nÀrvarande accepterar inte tillsynsmyndigheter att det finns tillrÀckliga bevis för nÄgon av de eventuella vinsterna av DHA och EPA annat Àn för kardiovaskulÀr hÀlsa.

Den kanadensiska regeringen har insett vikten av DHA omega 3 och uttalar sig om DHA: ”omega 3-fettsyror stödjer den normala utvecklingen av hjĂ€rnan, ögon och nerver”.

Se ocksÄ omega 3 och cancer >>

Omega 3 vad Àr det egentligen?

Forskare har sedan lÀnge vetat att din och min kropp, din och min hjÀrna Àr beroende av en speciell typ fett som kallas för omega 3-fettsyror.

Denna typ av fett behövs för att din hjÀrna och kropp ska kunna utvecklas pÄ ett hÀlsosamt sÀtt.

Forskare har ocksÄ kunnat visa att din kropp inte sjÀlvt kan tillverka dessa fettsyror. Det betyder allstÄ att du mÄste fÄ i dig dessa typer av fett genom maten som du Àter. Trots hetsen mot fet mat Àr alltsÄ vissa fetter livsnödvÀndiga att fÄ i sig.

Dessa omega 3-fettsyror har framför allt tvÄ viktiga funktioner i din kropp.

  • Till att börja med sĂ„ behövs det för att bygga upp dina celler (nĂ€mligen dina cellmembraner, eller cellernas ”skal”).
  • För det andra sĂ„ pĂ„verkar omega 3-fettsyror (och Ă€ven omega 6-fettsyror) inflammationer i din kropp.

Det Àr speciellt viktigt att det finns god tillgÄng till dessa fettsyror vid uppbyggnad av dina hjÀrnceller.

LĂ€r dig hur omega 3 fungerar >>

Hur fÄr du i dig omega 3?

Du fÄr i dig omega 3 via maten du Àter.

Det finns i princip tvÄ typer av omega 3 som du kan fÄ via olika typer av mat. Dessa tvÄ typer har olika struktur och Àr olika lÀtt för din kropp att tillgodo göra sig.

Den bÀsta sorten kallas för EPA och DHA (sÄ kallade lÄnga fettsyror).

Dessa typer av omega 3 fĂ„r du till exempel i dig genom att Ă€ta fet fisk (eller genom att ta kosttillskott med fiskolja). Till exempel makrill, strömning, sill, lax och Ă€ven skaldjur sĂ„som krill. Forskare har hittat belĂ€gg för att det finns en större mĂ€ngd i fisk som lever i det vilda, detta allstĂ„ jĂ€mfört med till exempel odlad lax frĂ„n Norge. Även odlad fisk innehĂ„ller dock relativt stora mĂ€ngder av EPA och DHA.

Dessa tvÄ typer av fett finns ocksÄ i djur som Àr uppfödda pÄ grÀs.

Mer om fiskolja och omega 3 >>

Den nÀst bÀsta sorten kallas för ALA (sÄ kallade korta fettsyror). Denna typ av omega 3 finns fram för allt i vÀxter. Typiska kÀllor till ALA Àr linfröolja och i viss mÄn Àven rapsolja. Innan din kropp kan anvÀnda den sÄ kallade korta fettsyran, ALA, behöver din kropp först omvandla den till EPA och DHA. Din kropp klarar dock bara av att omvandla en liten del av ALA till EPA och DHA.

Detta betyder helt enkelt att ALA har ett begrÀnsat vÀrde jÀmfört med EPA och DHA.

Mer om sÄ kallad ALA konvertering hÀr >>

LĂ€nkar

  1. Omega-3 kan mildra depression
  2. Obalans mellan omega 6 och omega 3 hotar hÀlsan
  3. Omega-3-fettsyra
  4. Om triglycerider
No comments yet.

LĂ€mna ett svar

https://www.krillolja.se/